9,2
1.201 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-PriusPlus-exterieur-stilstaand-linker-vooraanzicht

Toyota Prius+: auto vol pluspunten

Occasionadvies Toyota Prius+

Voor elk budget is er een gebruikte Toyota. Wie 20.000 euro te besteden heeft, heeft volop keuze. Wij kiezen voor een Toyota Prius+, ook wel de Prius Wagon genoemd, die wordt gekenmerkt door een lange lijst aan pluspunten: hij is ruim, laat je nooit in de steek en behoudt goed zijn waarde.

Toyota-PriusPlus-exterieur-dynamisch-rechter-vooraanzicht
Heel veel keuze

We gaan uit van een budget van 20.000 euro. Een bijna nieuwe Aygo, een heel jonge Yaris of een Corolla met meer ervaring: keuze te over. Maar wat als je volop ruimte, een hybride aandrijflijn én een heel goede restwaarde zoekt? Dan is een Prius+ een uitstekende optie, zeker als het vinden van de ultieme prijs-kwaliteitverhouding je doel is.

Elf jaar oud

De Toyota Prius+ in dit verhaal is elf jaar oud met 140.000 kilometer op de teller. Je kunt deze auto kopen voor net geen 18.000 euro. Dat lijkt misschien aan de hoge kant gezien de leeftijd en kilometerstand, maar dat heeft een reden. Uit onderzoek van de ANWB blijkt namelijk dat de Toyota Prius+ de meest waardevaste auto van dit moment is. De ruime familieauto weet na vijf jaar nog 70% van zijn nieuwwaarde te behouden. Dat komt door een lange lijst met pluspunten die we graag met je doornemen

Toyota-PriusPlus-exterieur-linker-achter-zijaanzicht-kofferbak-open
Toyota-PriusPlus-interieur-omgeklapte-stoel
Zevenzitter met ongekende hoeveelheid ruimte

Een MPV of een ruime stationwagen is ideaal als je een groot gezin hebt, regelmatig een vlooienmarkt bezoekt of een actieve levensstijl hebt. De Prius+ biedt plaats aan zeven personen, maar kan ook omgetoverd worden tot een pakhuis op wielen. Klap de derde zitrij neer en je hebt ruim 500 liter bagageruimte. Leg je ook de achterbank plat, dan neemt dit zelfs toe tot 1.750 liter! De Prius+ is daarmee een veelzijdige auto voor comfortabel vervoer van maximaal zeven personen of voor het vervoeren van grote voorwerpen in een ‘mini-bus’ als het keer nodig is.

Toyota-PriusPlus-interieur-voorzijde-deur-stuur
Veel hoofd- en beenruimte

Verder valt op dat de Toyota Prius+ op elke zitrij bovengemiddeld veel hoofd- en beenruimte biedt. Europeanen - en vooral Nederlanders - behoren tot de langste mensen ter wereld, maar zelfs als je twee meter lang bent, stoot je in de Prius+ nooit je hoofd. Je hoeft ook niet bang te zijn dat lange passagiers hun knieën niet kwijt kunnen, want er is ook volop beenruimte. Door de grote ramen is er veel lichtinval in het interieur en is het uitzicht altijd optimaal, zelfs op de achterste stoelen. Als die in gebruik zijn, blijft er nog een prima bruikbare kofferbak over.

Toyota-PriusPlus-exterieur-stilstaand-rechter-achter-aanzicht-logo
Overal efficiënt

Over de techniek van de Toyota Prius+ raken we nooit uitgepraat. De hybride aandrijflijn stelt je in staat om korte afstanden volledig elektrisch te rijden. In stadsverkeer is een hybride heel efficiënt. Zo helpt de elektromotor bij het optrekken en hoeft de benzinemotor dus minder hard – of zelfs niet – te werken. Bij hogere snelheden neemt de 1,8-liter benzinemotor het over. Dankzij de elektrische ondersteuning heeft die zelfs op lange afstanden zelden meer nodig dan een liter per 20 kilometer.

Als je je best doet…

Menig bestuurder voelt zich in de Prius+ uitgedaagd om steeds een beetje minder te verbruiken. En 1 op 25? Als je je best doet, is dat haalbaar! Terwijl je je uitleeft in het nastreven van de ultieme verbruikscijfers ontbreekt het je trouwens nergens aan. In de Prius+ heb je de beschikking over climate control, cruise control en een eenvoudig te bedienen audiosysteem met een subliem geluid. Wanneer je remt, kun je bovendien precies zien hoe je Prius+ die energie omzet in stroom om de batterij bij te laden.

Toyota-PriusPlus-interieur-pook-automaat
Toyota-PriusPlus-exterieur-linker-achter-zijaanzicht
Vriend voor het leven

Wie een Prius+ netjes onderhoudt, heeft er bovendien een vriend voor het leven aan. Ook in pechstatistieken van allerlei onafhankelijke organisaties is Toyota doorgaans te vinden in de top, en de Prius+ heeft inmiddels bewezen geen enkele moeite te hebben met kilometerstanden tot zelfs een half miljoen. Dat zijn heel wat vakanties, dat is zeker.

Toyota-PriusPlus-exterieur-dynamisch-rechter-achter-zijaanzicht
Grootste vinkje

Dat de Prius+ zo waardevast is, betekent dus dat zelfs een oudere auto niet de goedkoopste keuze is. “Goedkoop is duurkoop”, luidt het gezegde, maar met de Prius+ koop je dus een betrouwbare, ruime auto waar je jarenlang van kunt genieten. Als je het prijskaartje van de Prius+ verdeelt over het aantal jaren dat hij trouw aan je zijde staat, dan is die prijs ineens niet meer zo hoog. Dat is misschien wel de grootste plus op de lange lijst met pluspunten.

Bekijk Prius+ occasions Inschrijven Toyota nieuwsbrief